לול תרנגולות
גינה וגן | מה חדש

לול תרנגולות בחצר: ביצים בשבילנו ואוכל בשבילן

בפוסט קודם סיפרתי לכם על לול התרנגולות שלנו ותרמתי כמה טיפים כלליים לגבי החיים עם תרנגולות בחצר הבית. הפעם אני רוצה לכתוב על נושא חשוב: מה נותנים לאכול לתרנגולות? מהי התזונה הנכונה לתרנגולות בחצר?

התרנגולות שלנו ונלסון החתול

שוחחתי עם לא מעט מחזיקי תרנגולות וגם גלשתי לא מעט באינטרנט וגיליתי שכמספר הלולים מספר הדיאטות. למען האמת, רבים מבעלי הלולים הקטנים בכלל לא עוקבים אחרי סוגי המזון שהם נותנים לתרנגולות שלהם – הם פשוט זורקים להם מה שיש.

למרות שאולי זה עובד, מוטב לדעת שיש בכל זאת תזונה מומלצת לתרנגולות. ייתכן שהתרנגולות שלכם ישרדו גם על לחם ושאריות מזון אחרות אבל זה לא אומר שהן תהיינה בריאות ושמחות. חוץ מזה, אם אנחנו מגדלים תרנגולות כדי להימנע מהפגיעה בחיות שקיימת בתעשיית הביצים עלינו לדאוג שהתרנגולות שלנו לא יסבלו. למידע נוסף לחץ כאן.

מי שרוצה ללכת על בטוח יסתמך על תערובת עופות. היא כוללת את כל מרכיבי המזון שתרנגולת צריכה כולל ויטמינים וכדומה. חשוב לזכור שרוב תערובות העופות מיוצרות עבור תעשיית הלול ולכן היא כוללת לפעמים דברים שאינם מומלצים ו/או נחוצים כמו אנטיביוטיקה וכדומה. כשנדבר על בריאות ומחלות נשוב ונזכיר את זה.

גם אם תערובת עופות היא תזונה מספקת (וזה לא בטוח במאת האחוזים) כדאי ומומלץ להוסיף להם גיוון באוכל. הדבר יפיג מעט את השעמום שלהן, יצמצם ניקורים הדדיים וישפר את איכות החיים שלהן.בנוסף לתערובת ניתן להוסיף דגנים אחרים כמו תירס שלם ודוחן. זה המקום לציין שלתרנגולות יש כנראה חוש טעם (למרות שאין להן חוש ריח – לאף ציפור אין) ויש להן העדפות. התרנגולות שלנו לא התלהבו מהדוחן ומהתירס אבל מתירס מבושל הן התלהבו מאוד. מפונקות.

אם מדברים על אוכל שתרנגולות אוהבות חייבים להזכיר חרקים. חרקים הן תוספות מאוד מומלצת והם מלאים בדברים טובים כמו חלבון למשל. בפוסט הקודם סיפרתי על התרנגולות שמסתובבות בחצר ואוכלות כל מה שהן מוצאות. אם התרנגולות שלכם סגורות בלול אתם יכולים לצ'פר אותם מדי פעם עם חרקים שתתפסו בשבילם. אפשר גם לקנות תולעי קמח אצל מגדלים שונים. תתגברו על הסלידה ותפנקו את יצרניות הביצים!המטבח שלנו הוא כמובן מקור נהדר לתוספות אוכל עבור התרנגולות. בעלי החיים האלה הם לא בררנים גדולים ויאכלו כמעט הכול. אצלנו שמתי לב לנטייה שלא לאכול מזונות קשים מדי שדורשים מאמץ: גזר לא מבושל ולא פרוס, מלפפון עם קליפה שלמה ותירס לא מבושל. לפעמים צריך לעזור קצת לתרנגולת כדי שהיא תאכל בשמחה את האוכל: לחתוך את האבטיח לפרוסות, לחתוך את המלפפון לחתיכות, לקצוץ את הגזר לפיסות וכן הלאה.

עם כל הכבוד לעושר של המטבח שלנו ולתיאבון הבריא של התרנגולות צריך לדעת שיש דברים שלא כדאי ואפילו אסור לתת להן. הביטו בטבלה הבאה כדי לדעת מה מותר ומה אסור.

אוכל כן, לא, כמה, למה
אבוקדו מסוכן! לא לתת! העץ, על כל חלקיו, מכיל חומר רעיל לעופות שנקרא פרסין.
אוכל לכלבים, לחתולים, לארנבונים מותר מדי פעם ובכמויות קטנות. לא להגזים ולא להפוך את זה להרגל.
אורז מבושל בלבד. הן אוהבות את זה אבל זה לא באמת תורם לתזונה שלהן.
אלכוהול חס וחלילה!
בטטה כמו תפוח אדמה: מבושל בלבד
בננות בלי הקליפה. עשיר בפוטסיום ומומלץ.
בשר לא הרבה ולא שמן.
גבינות אפשר אבל לא להגזים. לא לתת עובש.
דגים ופירות ים רק מבושלים.
דגני בוקר להימנע מכאלה שמלאים בסוכר (נכון גם לבני אדם.)
דלעת ודלורית ראויות לאזכור ולו רק בגלל החלק המרכזי שלהן (הגרעינים והשערות) – תרנגולות מתות על זה.
יוגורט, קוטג' וגבינות לבנות אהובים ומומלצים אבל לא להגזים בכמות. להימנע ממעדני חלב שיש בהם סוכר ותוספות שונות.
ירקות פחות אהובים על התרנגולות אבל פלפל ועגבנייה הן אוהבות (בתנאי שזה קצת חתוך – קשה להן עם הקליפה.) יש להימנע מבצל ושום שמכילים מריכיבם שאינם טובים לעופות.
נבטים מעולים!
עוף אולי עדיף לוותר? למרות שזה כנראה לא מזיק להן.
עלים ירוקים מומלץ מאוד. חתוכים(פחות טוב) או שלמים (יותר טוב כי זה מעסיק אותן), לא מבושלים (יותר טוב) או מבושלים (פחות טוב).
ענבים מותר אבל יש כאלה שממליצים בלי גרעינים. כנראה שמכילים ציאניד כמו גרעיני תפוח. 
עשבים ודשא מומלץ לקצור ירק לתרנגולות שאוהבות אותו טרי. גם מעט דשא (אבל לא יותר מדי.) יש עשבים רעילים בעולם ולכן בחרו רק עשבים שחיות אחרות אוכלות גם הן. (לי עוד לא קרה שהרעלתי אותן אבל היזהרו בכל-זאת.)
פירות אפשר ומומלץ. ישנם כמה יוצאים מהכלל שמופיעים בנפרד. יש שממליצים לא לתת פירות מרוססים אבל אם זה לא הורג אותנו אז קרוב לוודאי שזה לא יהרוג אותן (וכן, אני יודע שהן הרבה יותר קטנות ממני.)
פסטה מבושלת בלבד. הן אוהבות את זה אבל זה לא באמת תורם לתזונה שלהן.
פרחים עדיף שלא כיוון שהם לרוב מלאים בחומרי הדברה ושאר מטעמים.
שוקולד אסור לחלוטין!
שעועית וכדומה מבושלת בלבד.
תפוחי אדמה מבושלים בלבד! בצורה לא מבושלת עלולים להיות מסוכנים.
תפוחים מותר אבל  עדיף בלי החרצנים. בחרצני תפוח יש ציאניד ויש שממליצים לא לתת אותן.

הערות חשובות נוספות לגבי אוכל:

צריך להיזהר מאוד מאוכל שהעלה עובש כיוון שהוא יכול להיות קטלני לתרנגולות. הן אולי לא מספיק חכמות בשביל לדעת לא לאכול אותו – יש לזה צבע יפה, לא? כמו כן יש להימנע מאוכל שיש בו מלח, שמן ואלכוהול.

אפשר, ואפילו מומלץ, לתת לתרנגולות תוספת של סידן. יש כאלה שבוחרים לרסק או לטחון קליפות ביצים ולהוסיף לאוכל של התרנגולות. אחרים ממליצים שלא לעשות זאת כיוון שהן תלמדנה לנקר את הביצים שהן מטילות ולאכול את הקליפה. ביצים מבושלות יכולות להיות מקור טוב לחלבון. אפשר גם להביא סידן ממקורות אחרים כמו עצמות דיונונים או אבקת סידן שניתן למצוא בכל חנות חיות.

יש לדאוג לכך שלתרנגולות תהיה גישה לאבנים קטנות (חצץ קטן): כמו ציפורים אחרות הן בולעות אותן והן מסייעות לתהליך העיכול כמו שאבני רחיים נועדו להכנת קמח. אם התרנגולות שלכם יוצאות למרעה אז הן כבר תדאגנה לעצמן אבל ליתר ביטחון כדאי להוסיף קצת למזון שלהן מדי פעם.

לסיום עוד קישור מאוד מומלץ: החזקת תרנגולות לטיפשים: זה באנגלית אבל זה מעולה.

***

מוגש בחסות איסמור – איסמור מובילה בארץ בתחום שיווק מוצרי האיכות לבית ולחצר מוצרים אלה כוללים, בין היתר דשא סנטטי, ג`קוזי(ספא), סאונות, ברביקיו בנוי, מתקני שעשועים לילדים, בקתות עץ, מחסני עץ ועוד.

Similar Posts