לימודיו של ילד במשפחה חד-הורית: אתגרים והמלצות
מה חדש

לימודיו של ילד במשפחה חד-הורית: אתגרים והמלצות

מחקרים רבים נעשו על ההישגים הלימודיים של ילדים במשפחות גרושות או חד-הוריות1,2. רוב המחקרים נעשו לפני כשני עשורים או יותר – דבר שמשבש מעט את התמונה, מכיוון שהמאפיינים של רוב המשפחות הגרושות היום שונים מאלה שהיו בשנות ה-80 וה-90 של המאה ה-20. כיום הגירושים הפכו לשכיחים יותר, והילדים לרוב לא מתמודדים עם סטיגמות ובעיות חברתיות שנובעות מהיותם "חריגים". בנוסף, רוב האבות הגרושים של היום מקדישים לילדים הרבה יותר זמן ותשומת לב ממה שהיה מקובל לפני כמה עשורים, ומרוב הילדים במשפחות גרושות נחסכת חוויות של נטישה על ידי האב.

מהמחקרים שנעשו ניתן ללמוד שמצבם הלימודי של ילדים במשפחות חד-הוריות טוב יותר ממצבם הלימודי של ילדים שחיים במשפחה מסוכסכת, עם הורים שמרבים לריב. הנתון הזה מובהק ולא ניתן לערעור. כמו כן, ניתן להצביע על מספר גורמים לבעיות לימודיות של ילדים במשפחות חד-הוריות, מעבר לעצם הפרידה של ההורים3, כגון:

  • המצב הכלכלי המדורדר של האם בעקבות הגירושין ותחושה כללית של מצוקה בבית שלא מאפשרת לילד להתפנות רגשית ללימודים.
  • מעברי דירה תכופים ואיתם מעברי מסגרת שלא מאפשרים לו ליצור קשרים חברתיים, להכיר היטב את המורים והתלמידים ולהשתלב באופן מיטבי.
  • עקב המצב הכלכלי, מגורים בשכונות "זולות" יותר, שתרבות הלמידה בהן חלשה מראש: בתי ספר פחות טובים, סביבה שפחות מעריכה את התלמיד החרוץ ועוד.
  • זמן פנוי מועט של ההורה המשמורן: או שהוא טרוד מאוד בענייני פרנסה ועובד שעות ארוכות מאוד, או שהוא נמצא במצב רגשי שלא מאפשר לו להיות קשוב לענייני בית ספר והקשיים הלימודיים של ילדיו, ולפעמים – שניהם יחד.

היום, כאשר ברוב המשפחות הגרושות מקובלת משמורת משותפת או לפחות הסדרי ראיה שכוללים לינה של הילדים אצל ההורה שאינו משמורן, קיימת בעיה נוספת שלא באה לידי ביטוי במחקרים שנעשו לפני 10-20 שנה: הקשיים הלוגיסיטיים של לגור בשני בתים. הילדים, באופן טבעי, שוכחים המון ציוד בבית של ההורה השני או משאירים אותו בארונית בבית הספר כדי לא לסחוב מפה לשם – זה פוגע בתהליך הלימודי הרציף, בהכנת שיעורי בית ועוד.

כאשר מחדדים את הבעיות, קל יותר לבדוק מהם הפתרונות המעשיים לקשיים. אך קודם כל חשוב לציין את היתרון במצב של ילד ממשפחה חד-הורית: לרוב, יש לו הזדמנות כבר מגיל צעיר לקחת על עצמו את האחריות על לימודיו. לעתים קרובות הילדים מבינים מהר מאוד שהם אלה שאחראים למצבם הלימודי, ולא ההורה שבאמת שאינו פנוי לכך באופן אובייקטיבי. הדבר עשוי לגרום להם להתייחס ללימודיהם בבגרות ובאחריות גדולה יותר, במיוחד אם הם יקבלו מסר נכון מהמערכת ומההורה. כולנו יודעים כי ב-2013 אנו מגדלים דור מפונק ושאנן שההורים נוטים לעטוף אותו בצמר גפן של דאגת-יתר, ודווקא לילד ממשפחה חד הורית יש הכנה טובה יותר לחיים והזדמנות להתקדם, לקבל ביטחון עצמי ולפתח עצמאות מבורכת.

כיצד יכול ההורה לסייע לילד להצליח יותר בלימודים, כאשר ההורים מתגרשים?

מספר צעדים שעשויים לעזור מאוד:

  1. שיתוף פעולה עם המורים

רצוי לקבוע פגישה עם המורה של הילד מיד אחרי שנודע לילד על הפרידה של הוריו. כך המורה לא יתהה "מה עובר עליו", וגם יהיה ניתן לגייס אותו לתמיכה בילד בכל התהליך.

בקשו מהמורה לעדכן אתכם באמצעות המייל או הטלפון בכל דבר חשוב שמתרחש: אם נראה שהילד הפך לא מרוכז, נכשל במבחן, לא הביא ציוד וכו'. אם יודעים מראש על בעיות של חוסר מוטיבציה וריכוז, רצוי שהמורה יעדכן אתכם לפני מבחנים חשובים, הגשת עבודות ואירועים שונים,למשך תקופה מסוימת. כך הילד יקבל הרגשה שאתם שולטים בנעשה בכיתה וגם תהיה לכם בקרה על מצבו האמיתי. כמו כן, בקשו מההנהלה שהילד יקבל ארונית נוספת – אם הוא מחלק את זמנו בין שתי בתים, הוא זקוק ליותר מקום לציוד שיישמר בכיתה וכך לא יהיה חסר בזמן הלימודים.

  1. גישה נכונה לשיעורי הבית

כל הורה יודע ששיעורי הבית הם לתלמידים ולא להורים, אבל הרוב שוכחים מזה. חשוב כפליים להזכיר את העובדה הפשוטה הזו להורה יחיד. חשוב שתהיו בעניינים, אבל הימנעו מלהעביר את האחריות עליכם או להפוך לשוטרי שיעורי בית.

את הזמן המעט שיש לכם להקדיש לילדים (במידה ואתם, כמו רוב ההורים החד הוריים, עובדים המון שעות בשבוע כדי להתפרנס), חשוב יותר לבלות במשהו נעים כמו משחק או סיפור או בילוי משותף, ולא במריבות סביב שיעורי בית. הבהירו לילד חד וחלק שתשמחו לסייע לו אם יש איזו שאלה שלא הבין, אבל אתם לא הולכים להכין איתו שיעורי בית בתור קבוצת תמיכה, סיוע ועידוד.

לכל אחד יש את חובותיו ועיסוקיו, והלימודים שייכים לתחום החובות של הילד ולא של ההורה. הבעיה נוצרת כאשר הילד מקבל משימה שגדולה עליו על מנת שיעשה אותה יחד עם ההורים. גם במקרה כזה הסכימו לסייע, אבל השאירו את האחריות לילד: הוא צריך להזכיר לכם את העניין כשיש לכם זמן, מספיק זמן מראש כדי שתוכלו להיערך וכדומה.

  1. שיתוף פעולה בין הגרושים

שתפו פעולה עם ההורה השני, עד כמה שניתן, גם סביב הלימודים. חלקו מטלות: זה בסדר גמור להגיד לילד "את השאלה הזו בגיאוגרפיה אבא יסביר לך, הוא טוב בזה. תתקשר אליו". רצוי ששניכם תשתתפו באסיפות הורים, וששניכם תהיו בקשר עם המורה. ילד שמרגיש ששני ההורים הם מעורבים ואכפת להם, מרגיש לאין ערוך יותר טוב עם כל הנושא.

  1. הקביעות חשובה!

הימנעו ככל שניתן ממעברי מסגרת – מאוד רצוי שלא לגרום לו לעבור בית ספר כל שנה-שנתיים. כמובן, זו לא סיבה להשאיר ילד בבית ספר שמסיבה כלשהי לא מתאים לו, אבל בעיקרון, ככל שתהיה לילד יותר קביעות בבית הספר – מורים קבועים, חברים קבועים, מרחב קבוע – כך יהיה לו יותר קל להישאר פנוי רגשית ללימודים. גם כשהילד צריך לעבור ממסגרת אחת לאחרת – מהחטיבה לתיכון – חשוב שיישאר עם החברים מבית הספר הקודם. (זכרו שגם שם צריך לקבוע ישיבה עם המחנך והיועץ בחודש-חודשיים הראשונים של הלימודים, ושוב להסביר את המצב, להבהיר שחשוב לכם להיות מעורבים, לבקש ארונית יותר גדולה וכו'.)

  1. לתת לילד אחריות

עליכם לסייע לילד לסגל במהירות האפשרית מיומנויות ארגון גבוהות יותר מהמצופה מבני גילו (בדורנו המפונק, כאמור). הסבירו לו שהוא צריך לזכור את המערכת שלו כדי לא לשכוח ציוד בבית של ההורה השני, ושהאחריות הזו מוטלת עליו. למדו אותו להשתמש בכלים מודרניים: לשים לעצמו תזכורות בפלאפון, למשל. זה יקל על חייו ועל חייכם וייתן לו הרגשה טובה של שליטה וביטחון.

  1. הגירושין זה לא הכול

פעמים רבות צצות בעיות נוספות בזמן הגירושין, שלא קשורות ישירות למשבר, אם כי הוא עלול להיות טריגר להופעתן. זה כולל גם קשיי קשב וריכוז וליקויי למידה. חשוב מאוד להיות ערניים לעובדה זו, ולא לתלות כל בעיה לימודית במצב הרגשי שנגרם עקב הגירושין. אם אתם מרגישים שיתכן והילד סובל מבעיות נוספות שמפריעות לו ללמוד, דברו עם היועץ הלימודי של בית הספר כדי שיפנה אתכם לאבחון מתאים ויסייע בפתרון הבעיה.

  1. אל תהססו להיעזר באחרים

 נכון שהורה יחיד הוא סוג של סופרמן (או בדרך כלל סופר-וומן), אבל זה לא אומר שהוא לא צריך עזרה. פרויקטים כמו "פר"ח", "אח בוגר", בנות שירות לאומי ועוד, יכולים לסייע גם לילד וגם לכם – בדקו למה אתם זכאים. פעמים רבות דווקא העובדה שלא ההורה הוא זה שמכין עם הילד שיעורי בית גורמת לשיפור במצב.

  1. אפשר ליפול – החוכמה היא לקום שוב

וטיפ אחרון, חשוב לא פחות: לא להיבהל מנפילות זמניות. נכון שאנו, ההורים הגרושים, נוטים לייחס כל בעיה למצבם המשפחתי של ילדינו ולהאשים את עצמנו באופן מידי. אבל האמת היא שגם לילדים במשפחות הכי טובות ואוהבות יש תקופות של ירידה בלימודים, בהן הם מזלזלים או עסוקים בבעיות אחרות, או אפילו סתם מתעצלים ומזניחים קצת. הרי כולנו בני אדם, וגם הם. חשוב לא להתרגש, אבל להיות עם היד על הדופק כדי להחזיר את הילד לתלם, ויפה שעה אחת קודם.

בהצלחה רבה לכל הילדים וההורים.

מאת משרד עורך דין משפחה יעקב בלס – משרד עורכי דין לענייני משפחה. נכתב על ידי נדיה אייזנר, אמא פרודה לחמישה ילדים בגילאי בית הספר.

רפרנסים מקצועים:

  1. http://www.kotar.co.il/kotarapp/index/Book.aspx?nBookID=94341661
  2. http://www.international-survey.org/wwa_pub/wwa_div2.htm
  3. http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/michlol/kopershmid.htm

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.