מה חדש | שיפוץ ובנייה

מתכוננים לרעידות אדמה: הכול, כמעט, על תמ"א 38

למרות שטחה הקטן של מדינת ישראל היא כוללת בתוכה את אזור השבר הסורי אפריקאי. משמעותו של נתון זה היא חשיפה גבוהה יותר לאפשרות של רעידת אדמה חזקה אשר יכולה להוביל להרס מבנים ולפגיעה חמורה באזרחים.

כדי להתמודד עם המצב הקיים, החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה כי יש צורך בחיזוק המבנים הקיימים כיום במדינת ישראל. לשם כך נקבעו אוסף של תקנות במטרה לקבוע כיצד יש לטפל בסיכונים השונים אשר יכולים להיגרם מרעידת אדמה. התוכנית אושרה בשנת 2005 על ידי הממשלה וזכתה לשם תמ"א 38.

תמ"א 38, או בשמה המלא תכנית מתאר ארצית מספר 38, היא למעשה שדרוג של תכנית מתאר קודמת בשם ת"י 413. ההבדל בין שתי התוכנית הוא ייחודה של תכנית תמ"א 38 אשר מאפשרת לקבל היתרי בנייה המיועדים לחיזור מבנים ללא הצורך בהכנת תכנית מפורטת.

קלות הביצוע אותה מאפשרת תכנית תמ"א 38 דחפה בעלי דירות רבים לפעול לחיזוק המבנה בו הם מתגוררים. מה כדאי לקחת בחשבון לפני שמתחילים וכמובן מה ניתן להרוויח מהתהליך של חיזוק המבנה?

כדי להעמיק את הידע שלנו בנושא תמ"א 38 פנינו אל צוות המומחים של חברת אביב 38 – http://tama38.org.il/. הם שמחו להרים את הכפפה ולהסביר את התהליך, היתרונות והדגשים.

אז איך עובד פרויקט תמ"א 38?

תחילתו של תהליך חיזוק ושיפור המבנה מתחיל כמובן בהסכמה של הדיירים בבניין וההחלטה כי עליהם לפעול בנושא. משלב זה יוכלו בעלי הדירות לפנות אל קבלן ביצוע המתמחה בביצוע עבודות תמ"א 38 או אל חברת ניהול המלווה את הפרויקט מתחילתו ועד סופו.

לאחר הפנייה אל הקבלן – באופן עצמאי או דרך חברת ניהול – תיבנה תוכנית שיפוצים באופן ספציפי אשר תכלול את חיזוק המבנה ושיפורו על פי התנאים הקיימים. חשוב לציין כי מבנים שנבנו לפני שנת 1980 זכאים להשתתף בתוכנית באופן אוטומטי ואת התשלום עצמו ניתן להסדיר בכמה דרכים.

האפשרויות הראשונה היא תשלום קבוע בעבור כל הדיירים בבניין במטרה לממן את הפרויקט ללא עזרה חיצונית. האפשרות השנייה היא האפשרות של הרחבת המבנה עצמו על ידי הוספת מספר דירות בהן יזכה הקבלן בסיום הפרויקט כתשלום על ביצוע העבודות.

מלבד האפשרות להוספת דירות חדשות בבניין יכולים הדיירים לזכות בהרחבת הדירות הקיימות ושיפורים נוספים כמו בניית לובי חדש, מעלית ואפילו טיפוח החצר בידי הקבלן כחלק מהעסקה הכוללת לחיזוק המבנה ובכך להעלות את ערך הנכס שיש ברשותם.

על מה חשוב לשים דגש בביצוע תכנית תמ"א 38?

רגע לפני שאתם רצים להתחיל בתוכנית בתמורה למרפסת או מעלית חדשה חשוב שתשימו לב לכמה נקודות מפתח שיובילו להצלחת התהליך.

השלב הראשוני ביותר הוא כמובן לוודא כי הבניין אכן עומד בדרישות הזכאות לתמ"א 38. במידה והבניין שלכם אכן עומד בדרישות תזכו באופן אוטומטי לאישור להרחבות בנייה, אך עדיין תדרשו להתאים את התוכנית למצב הקיים בשטח.

לאחר שהבנתם כי הבניין אכן עומד בתקנות פנו אל גיוס הדיירים. במידה אם מדובר בחיזוק המבנה בלבד ללא תוספות בנייה תדרשו לקבל את חתימתם של 51% מהדיירים בלבד. אך במקרים אחרים בהם מאושרות תוספות בנייה תדרשו לקבל את הסכמתם של 66% מהדיירים לפני הפרויקט

הקפידו לעבוד מול גורמים מקצועיים גם אם העלות יקרה יותר. בחירת קבלן ביצוע או חברת ניהול יכולה להוות גורם מעכב בתהליך. הקפידו לבחור בחברה בעל ניסיון עשיר בתחום כשבר ביצעה עבודות קודמות – אינכם רוצים לגלות שהחברה או הקבלן נעלמו באמצע התהליך עם התשלום המוקדם או שלגלות שהם לא באמת יודעים מה צריך לעשות.

זכרו כי מדובר בשיפוץ לא קטן לבניין עצמו והשיפוץ אורך לרוב כעשרה חודשים לפני סיום העבודות. לכן, הכינו את הדיירים לתקופת אי נוחות אשר תפיק לכם נכס בעל שווי כספי גבוהה יותר ורמת חיים גבוהה.

לסיכום, ניתן לומר כי תכנית תמ"א 38 היא אומנם תכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. אך עידוד התושבים לביצועה על ידי אישור אוטומטי לתוספות בנייה הפכה אותה לתוכנית לשיפור מבנים באופן כללי ובכמה אופנים בה כל הצדדים יוצאים מנצחים.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.