בית וגן - בנייה אקולוגית: מורה נבוכים
מה חדש | שיפוץ ובנייה

בנייה אקולוגית: מורה נבוכים

לאחרונה אנחנו עדים ליוזמות מבורכות: ישובים אקולוגיים הולכים וצצים בארצנו. החדשות הטובות? הם מחויבים בקפדנות לבנייה ירוקה ולאג'נדה של דאגה לסביבה. הבשורות הרעות? הם עדיין יושבים בשוליה של מדינתנו, רחוק מאזור המרכז הפועם והסואן ולמרות היוקרה שהם משדרים הם נחשבים בעיני רבים לפחות אטרקטיביים. מה לעשות שנסיעה בת שעתיים וחצי לעבודה לתל אביב ובחזרה יכולה להוציא את היופי מכל מקום, קסום ועטוף בטבע ככל שיהיה. רבים מעדיפים למצוא בניה אקולוגית במרכז.

אז מהי בעצם בנייה אקולוגית וירוקה? בנייה ששמה בראש מעייניה את השמירה על איכות הסביבה.  אם החלטתם שאתה הולכים על בנייה ירוקה, עליכם לחפש אדריכל המתמחה בבנייה אקולוגית, כמובן. אדריכל "ירוק" ישאף להפחית את ההשפעות הסביבתיות השליליות של הבנייה ע"י הגברת היעילות של חומרי הבנייה ושימוש נבון באנרגיה. אדריכלות ירוקה היא חסכונית מבחינת אנרגיה, ידידותית לסביבה וחוקרת את מערכת היחסים בין אדריכל לטבע. לפי גישה זו, ארכיטקט הוא חלק ממערכת אקולוגית שלמה.

ישנם מספר עקרונות בסיסיים המנחים בנייה ועיצוב אקולוגיים:

חללים קטנים: בתים גדולים מצריכים הרבה יותר אנרגיה. הם בזבזניים מבחינת חומרי בנייה ובעלי השפעה שלילית על הסביבה; הם גם דורשים עלויות אנרגיה גבוהות לחימום ולקירור. לאור כל הבזבזנות הזו, בנייה בקטן נחשבת מועדפת וחוסכת מאיתנו שימוש מיותר במשאבי הטבע.

אנרגיה סולארית: אין תחושה ביתית ושלווה יותר מאשר מגורים בבית שמחומם באופן טבעי באופן סולארי. במידה והבית תוכנן כהלכה ע"י אדריכלים, אנרגיה סולארית יכולה לספק חלק גדול מתצרוכת האנרגיה של הבית. נקודה נוספת היא תכנון נכון של הבית למיקסום השימוש באור השמש לתאורה.

אנרגיה ממוחזרת: אפשר להשתמש בשירותים חסכוניים במים. בראשי המקלחת ובברזים מותקנים חסכי מים. גישה יותר נועזת מציעה להעביר מים הישר מהאמבטיה, מכונת הכביסה ומי הקולחין עבור השקיית הגינה. ניתן גם לאגור מי גשמים מהגג בשביל שימוש חוזר.

שמירה על היערות: כשאנחנו חושבים על בית ירוק אנחנו בדרך כלל חושבים על בית חמים ונעים והאסוציאציה של בית חמים מעלה בנו מחשבה על רהיטי עץ. נכון ששימוש בעץ הוא דרך למחזר אנרגיה, אך השימוש הפרוע גרם לקצירה ולהרס היערות בעולם. השימוש בעץ חייב להיות מינימליסטי ככל האפשר ובעיקר לקישוט. ישנו מגוון של חומרים המשמשים עבור אדריכלים לריהוט. נירוסטה, למשל, אולי תראה לכם פחות נאה לארונות המטבח, אך לא לשווא היא משמשת כבר שנים על גבי שנים בתור חומר עמיד במטבחים תעשייתיים בבתי מלון ובמסעדות. גם העץ המלא המשובח ביותר אינו עמיד כמו נירוסטה.

השורה התחתונה: הכי חשוב לשים דגש על עמידות ואיכות הבנייה. אם הבניין לא יעמוד בפגעי זמן, הרי הוא יהיה בזבוז של משאבים ואנרגיה מכל הבחינות: אנושי, כלכלי ואקולוגי.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.