לול תרנגולות
גינה וגן | עשה זאת בעצמך

לול תרנגולות בחצר או איך הפסקנו לקנות ביצים

לול תרנגולות בחצר או איך הפסקנו לקנות ביצים

כמה עולות ביצים בסופר? וכמה בשוק? ואם אני מעדיף ביצי חופש או ביציים אורגניות, כמה זה עולה?

האמת היא שאני ממש כבר לא יודע. הפעם האחרונה שבה קניתי ביצים נעלמה אי שם בערפילי ההיסטוריה. גם את הטעם אני כבר לא כל כך זוכר. כל מה שאני יודע זה שהביצים שהתרנגולות שלנו מטילות הן הכי טעימות בעולם, לא עולות כמעט כלום וחוסכות לי את ההנאה מהסבל שהוא מנת חלקן של תרנגולות מטילות בלולים תעשייתיים. הרעיון, אני חייב להודות, לא היה שלי. הייתה זו זוגתי שיזמה ודחפה והלהיבה וחיפשה והניעה את העבודה. את הלול בנינו בשיתוף פעולה עם השכנים שלנו וכיום אנחנו חולקים איתם בביצים (וגם במתכונים, אבל זה כבר סיפור אחר.)

הלול שלנו: התרנגולות בחוץ (חוץ מפיצקי)

הסיבות לבניית לול תרנגולות בחצר הן רבות: חיסכון בכסף, מניעת סבל, חינוך לילדים, אנינות טעם, בריאות ועוד. מי שרוצה להיזכר בהן אני ממליץ לו לקרוא את זה וגם להסתכל פה. בקישורים האלה גם ניתן למצוא הרבה מידע חשוב על בניית לול ועל החזקת ותחזוקת תרנגולות מטילות בחצר הבית. אתר – באנגלית – שמוקדש לנושא הוא זה. המידע במקומות האלה מספיק בשביל כל מי שרוצה להתחיל ברגל ימין. בשורות הבאות אני אסתפק בכמה עצות ונקודות שמתבססות על הניסיון שלנו עם הלול שלנו והתרנגולות שלנו.

גבר? לא בשבילנו

כשהתרנגולות באו אלינו, הם באו עם גבר – תרנגול זכר. התחרטנו על זה כבר בלילה הראשון. נכון שתמיד סיפרו לנו שהתרנגול קורא עם עלות השחר? למעשה זה לא נכון: הוא מתחיל לקרוא באמצע הלילה ומפסיק רק כשהוא מרגיש שכולם התעוררו. כשנרדמים שוב הוא מרגיש את זה בחושיו החדים ומעיר את כולם שוב. אחרי כמה לילות נטולי שינה ומלאים בעצבים הוא נתרם לפינת חי שם הוא יכול להסתובב חופשי ולקרוא ללא הפרעה. למי שלא יודע: תרנגולות לא צריכות זכר בשביל להטיל ביצים ועד עכשיו הן לא התלוננו על חסרונו.

מרחב זה דבר חשוב

למרבה הצער, לא לכל אחד מאיתנו יש מקום לשים בו לול תרנגולות. גם למי שיש חצר או גינה, הן לא תמיד רחבות ידיים והמרחב שניתן לתרנגולות הוא קטן ומצומצם. כשבנינו את הלול שלנו דאגנו לכך שהוא יהיה מרווח; למזלנו עמד לרשותנו שטח גדול ומתאים.

לול גדול ומרווח איננו רק מקום נעים יותר לחיות בו עבור התרנגולות; יש לו עוד כמה יתרונות:

–          הוא פחות מלוכלך כי הוא פחות צפוף.

–          יותר קל לנקות אותו ולתחזק אותו.

–          כלי המים והאוכל מתלכלכים פחות.

אבל אנחנו לא הסתפקנו בלול מרווח אלא גם החלטנו לאפשר לתרנגולות להסתובב חופשי במשך היום. לאחר שהרגלנו אותן ללול במשך שבועיים, פתחנו להם את הדלת ונשארנו להשגיח. כיום, התרנגולות מסתובבות חופשי במשך רוב שעות היום ולפנות ערב הן חוזרות לבד אל תוך הלול ומתארגנות לשינה. מי שיכול ומעוניין בתרנגולות שמסתובבות בחופשיות חשוב שיקפיד על כמה דברים:

–          יש להקפיד על תקופת הסתגלות ללול כדי שהתרנגולות יתרגלו לכך שזהו הבית שלהן, ששם הם מקבלות את האוכל שלהן ושזהו המרחב המוגן שלהן.

–          בימים הראשונים יש להשגיח על התרנגולות כדי לוודא שאין סכנות שלא חשבנו עליהן וכדי לראות שהתרנגולות באמת מסתדרות בחוץ.

–          לזכור לבנות תיבות הטלה טובות כדי שהתרנגולות לא יתפתו להטיל בחוץ.

–          אם יש לכם גינת ירק או עציצים עם תבלינים כדי מאוד לגדר אותם: תרנגולות אוהבות מאוד עלים ירוקים; יעידו על כך שתילי הריחן האומללים שלנו.

–          תרנגולות צוברות ביטחון והן ירחיבו את מעגל השיטוטים שלהן ויתרחקו מהלול. שימו לב לאן הן הולכות ואם יש צורך גדרו את החצר כדי שהן לא ילכו למקומות מסוכנים או אל שכנים עצבניים.

שגרת תרנגולות

תאי הטלה, כלי אוכל וכלי מים

תאי הטלה: להניח או לבנות במקום גבוה, כדי שייתנו תחושת ביטחון לתרנגולת. אצלנו יש שישה תאי הטלה אבל התרנגולות מקפידות מאוד להטיל רק בשניים מהתאים (הן מעדיפות אחד מהם אבל מוכנות להתפשר על השני.) הרבה פעמים אפשר לראות תרנגולת יושבת בתא הטלה ותרנגולת אחרת עומדת בסבלנות ומחכה לתורה למרות שיש עוד תאים. לדעתי מוטב שיהיו יותר מדי תאי הטלה מאשר פחות מדי.

כלי אוכל: התרנגולות אוהבות לעמוד בתוך הכלי של האוכל ולהעיף את התערובת לצדדים עם הרגליים. לפעמים הן גם מלכלות אותו בהפרשות. כדאי למצוא דרך לתלות את הכלי כך שהתרנגולות יוכלו לאכול ממנו מבלי להיכנס אליו. הכלי גם צריך להיות ממוקם כך שיהיה קל לתחזק אותו ולנקות אותו.

כלי מים: אם אפשר לתלות אותו זה מאוד מומלץ. כך הוא יתלכלך פחות. חשוב שהוא יהיה בגובה נמוך כדי שלתרנגולות יהיה קל לשתות ממנו.

תרנגולות וחיות אחרות

כפי שציינתי התרנגולות שלנו מסתובבות חופשי בחצר. החתולים לא מטרידים אותן וגם רוב הכלבים לא מציקים להן. הלול נועד לא רק למנוע בריחה של התרנגולות אלא גם להגן עליהן מפני חיות טורפות כמו נמיות שמאוד אוהבות לסעוד את ליבן בתרנגולת עסיסית. בין אם התרנגולות שלכם חופשיות במשך היום ובין אם הן סגורות כל הזמן בלול וודאו שהן מוגנות ושחיות אחרות לא מציקות להן ומכניסות אותן ללחץ.

תרנגולות ושכן

ומחלות? ותזונה נכונה? ומאיפה משיגים תרנגולות? על כך ועוד בפעם הבאה.

המאמר מוגש בחסות בית החולים הווטרינרי שדמה, המתמחה במתן טיפול ווטרינרי למגוון רחב של בעלי חיים.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.