גינה וגן | מה חדש | עשה זאת בעצמך

מיומנו של צייד-לקט: על רשתות חברתיות לא וירטואליות

כמו שהציידים הלקטים העתיקים חיו בקבוצות כדי להצליח במלאכתם, כך גם הצייד-הלקט המודרני יכול להיעזר באנשים אחרים כדי להצליח במלאכתו. מרכיב חשוב ברעיון של הציידות-לקטות הוא לפעול ביחד עם אנשים אחרים ולא להילחם ולהתחרות איתם: במקום לעשות עסקים עם אנשים אחרים – מערכת יחסים שבנויה על רווח והפסד – אני מעדיף לפעול בשיתוף פעולה עם אחרים כך שכל הצדדים ירוויחו.

על ידי יצירת רשתות חברתיות שבה אנשים משתפים פעולה זה עם זה ניתן לשפר את היכולת שלנו ולהצליח לעשות דברים שלבד קשה – או אפילו בלתי אפשרי – לעשות לבד. קחו לדוגמה את הנושא שכתבי עליו בפעם שעברה  – הכנת אוכל לבד: כיוון שלרובנו אין מספיק מקום כדי להכין גינה או לבנות לול, שיתוף פעולה יכול לסייע לנו במקרה הזה.

גינה בשיתוף פעולה

ישנן כמה דרכים לשתף פעולה כדי לגדל ביחד ירקות, גם למי שחי בעיר ולא התברך בגינה או בחצר.

גינה קהילתית: זוהי גינה שמשותפת לשכונה ובה האדמה מעובדת על ידי הקהילה. כול מי שיכול עובד וביחד חולקים בתוצרת. ראו למשל את הכתבה הבאה:

ודוגמה נוספת משכונת בית הכרם שבירושלים:

גינה בבית משותף: לבתים משותפים יש חצר משותפת שלרוב איננה מנוצלת כהלכה. במקום דשא נובל או גינון שעולה ביוקר, מדוע לא לשלב ידיים כל דיירי הבניין ולהקים ביחד גינת ירק? הדבר גם יכול לתרום ליצירת שכנות טובה ולחיסכון בהוצאות גינון. התמונה הבאה היא מארה"ב אבל זה אפשרי גם בארץ:
.

 

ופה תוכלו למצוא מדריך מעשי בעניין.

חברים במושב: יש לכם חברים במושב? בקיבוץ? בישוב קהילתי? בבית צמוד קרקע עם גינה? למה לא לשתף איתם פעולה? אתם יכולים לתרום מימון, עבודה או כל דבר שהוא ולהיות שותפים לגינת הירק שלהם.

האינטרנט לשירותנו

כאשר אנחנו מדברים על מציאת חפצים שונים הרי שהרשת החברתית הוירטואלית היא הכלי השימושי ביותר עבורנו. כבר הזכרתי את אתר פרויקט אגורה בעבר. נדמה לי שהוא המקום הנוח ביותר לחיפוש חפצים – למי שרוצה לקחת וגם למי שרוצה לתת. ישנם עוד מספר אתרים ששווה לבדוק:

http://www.2change.co.il/

http://www.swapit.co.il/

אני עוד לא מצאתי אתר אחד שמרכז את כלל הדברים שמעניינים את הצייד-הלקט הממוצע. אשמח לשמוע על אתר שכזה, ואולי הגיע הזמן להקים אותו, אם הוא עדיין לא קם.

ליצור רשתות

בכלל, כדי לשפר את הצייד שלכם, עליכם להקים רשתות ולשמור על קשר עם לקטים אחרים. לדוגמה: אתם הולכים ברחוב ומוצאים כורסא נהדרת. אלא שלכם אין צורך זה ובטח שאין לכם מקום לאכסן אותה. מה עושים? אם הייתם יודעים על משהו אחר שזקוק לכורסה הרי שהייתם יכולים לעדכן אותו ואפילו לעזור לו להוביל את הכורסה. ברגע שכמה אנשים פועלים בשיתוף פעולה עולה הסיכוי למצוא את מה שאנחנו צריכים – כיוון שעוד אנשים מחפשים בשבילנו – וגובר הסיכוי למצוא אנשים שזקוקים למה שאנחנו מצאנו.

מקום טוב לחפש את האנשים האלה שביחד איתם ניצור רשתות הוא בשווקי קח-תן או שווקי החלפות.

בשווקים הללו נוכל לפגוש ציידים-לקטים אחרים וביחד נקים את חבורות הצייד המודרניות שלנו: רשת חברתית אמיתית של אנשים שפועלים יחד בשיתוף פעולה.

***

צייד – לקט חלק א'

צייד – לקט חלק ב'

צייד – לקט חלק ג'

***

מוגש בחסות  TDY שירותי שילוח בינלאומי בע"מ – מהחברות הוותיקות והמנוסות ביותר בישראל בתחום השילוח הבינלאומי.

שילוח בינלאומי

Similar Posts