בית וגן - מה זה פרי?
גינה וגן | מה חדש

מה זה פרי?

אנחנו משתמשים במילה פירות מבלי לחשוב יותר מדי. כשאנו אומרים פירות, רובינו לא מקדישים לכך מחשבה ונדמה שגם אין אנחנו יודעים להגדיר פרי, כשאנחנו רואים אחד, אנחנו יודעים שהוא כזה. למילה פרי יש למעשה הגדרות שונות בתחומים שונים.

בבוטניקה פרי הוא חלק של צמח שבו נמצאים הזרעים. הפרי הוא המעטפת הבשרנית שבתוכה נמצאים הזרעים. הפרי הוא השחלה של הפרח שהבשילה.  מבחינה מדעית זוהי ההגדרה של פרי וקל לראות שהיא מקיפה הרבה יותר פירות ממה שרובינו חושבים. למעשה גם עגבנייה היא פרי בדיוק כמו תפוח למרות שהיא גדלה על שיח ואנחנו קוראים לה ירק. למעשה פירות גדלים על עצים ועל שיחים.

בתחום הקולינארי, לעומת זאת, ישנם פירות שאנחנו מכנים ירקות כמו שציינו לעיל. ההגדרה הקולינארית של פירות מתייחסת רק לפירות אכילים והיא איננה חד משמעית. ניתן לומר שההבדל בין פירות לירקות הוא שהראשונים מתוקים או חמוצים ואילו האחרונים לא. הגדרה אחרת היא שבפירות יש גרעינים ואילו בירקות אין – ושוב העגבנייה והמלפפון מקשים על ההגדרה הזו. אולי הכוונה לכך שלפירות יש גרעינים שאינם אכילים. לעיתים מנסים לומר שפירות גדלים על עצים ואילו ירקות על שיחים או בתוך האדמה. אבל אבטיח נתפס כפרי וכמוהו גם התותים.

לפי ההלכה היהודית יש להבחין לא בין פירות וירקות אלא בין פרי העץ ופרי האדמה – משמע שכל היוצא מדבר אחר הוא פרי (כמו פרי הבטן ופרי מעלליך). עם זאת פרי העץ הוא זה שגדל על עצים ואילו פרי האדמה גדל על שיחים ועל ובתוך האדמה עצמה. כאשר נתקלים במקרים גבוליים – כמו בננה או פסיפלורה – למשל, כבר צריך להיכנס לפלפולים הלכתיים בדבר ההגדרה המדויקת של עצים ושל שיחים ואין זה המקום לפרט. אבטיח, שהוא פרי בלשון הקולינארית והמקובלת, ברכתו בורא פרי האדמה וכלן הוא שייך לירקות ולא לפירות מבחינה הלכתית.

מבחינה פילוסופית פרי הוא כל מה שבני האדם קוראים לו פרי ואילו ירק הוא כל מה שבני האדם קוראים לו ירק שכן המציאות היא המילים שאבה אנחנו מדברים עליה ומכנים אותה. בטבע אין פירות וירקות: מה אכפת לו לעץ אם יש לו פרי או ירק? רק בתרבות האנושית ובשפה שלנו אנחנו מעניקים שמות לאובייקטים ובכך הופכים אותם לפירות או ירקות. מעניין לחשוב מה קורה כאשר שני אנשים משוחחים ומגלים שהם מכנים אובייקט זהה בשמות שונים: האחד מכנה אותו פרי והשני ירק. אבל זה כבר מקשר אותנו לתיאוריית אי הוודאות של הייזנברג וייתכן לומר שהאובייקט הוא בו זמנית גם פרי וגם ירק, וגם לא זה ולא זה מנקודת אי המבט של העץ שעומד בשקט בצד.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.