הלמה והאיך – מערכת יחסים מסובכת
לפני שמתחילים לתכנן תוכניות, להשוות מחירים, לחפש בעלי מקצוע, למדוד רהיטים, לבחור ריצוף, להתאים צבע, לחשוב על וילונות וכל שאר המוני הפרטים שמהם עשוי עיצוב בית מוצלח, כדאי לעצור לרגע ולחשוב למה בכלל אנחנו מעוניינים לעצב את הבית שלנו.
כיוון שאנחנו פועלים מתוך סיבות שונות הרי שהן משפיעות על דרך הפעולה שלנו ועל הדרך שבה עלינו לפעול אם אנחנו רוצים להשיג את המטרות שלנו. למה אני מתכוון? אם המטרה שלנו היא אך ורק פרקטית – סיבה אחת לעיצוב הבית – הרי שעלינו לקבל החלטות שמונעות על ידי השיקול הזה; אם אנחנו חושבים רק על אסתטיקה הרי שעלינו לבחור בדרך אחרת.
חשוב לזכור שהרבה פעמים בחיים אנחנו מונעים לא רק על ידי סיבה אחת וכוח מניע אחד. לפעמים למעשים שלנו יש יותר ממטרה אחת. לכן חשוב להבין שהסיבות האפשריות לעיצוב הבית יכולות לפעמים להשתלב זו בזו; במקרים כאלה כדאי לדעת מה החשיבות שאנחנו מייחסים לכל סיבה בפני עצמה וביחס לסיבות האחרות.
אז למה אנשים רוצים לעצב את הבית? למה אנחנו לא פשוט מסתפקים בארבע קירות ובריהוט שימושי?
כדי שהבית יהיה שימושי ונוח – זהו המניע הפרקטי וההגיוני מכולם. אנחנו מעצבים – בקטן (כיסא חדש למשל) או בגדול (שיפוץ כללי) – כדי שהבית יהיה יותר נוח ויותר מתאים לנו.
כדי שהבית יהיה יפה ונעים – זהו המניע שמבוסס על תפיסות אסתטיות ועל הרצון בסביבה שאיננה רק שימושית אלא גם יפה. אנחנו רוצים להתאים את המקום שבו אנחנו חיים למה שנראה בעיננו יפה כדי שהסביבה היום יומית שלנו תמצא חן בעיננו.
כדי שהבית יספר לאורחים שלנו מי אנחנו – עיצוב הבית לא נועד רק לדיירים בו; הוא נועד גם לאורחים שבאים אלינו. לפעמים קורה ומה שחשוב לנו באמת הוא מה האורחים ירגישו כשהם יבואו אלינו הביתה. לא מדובר רק בדאגה רדודה (גם אם כבודה במקומו מונח) ל"מה יחשבו עלינו." לפעמים מדובר במניע עסקי: לשדר לאורחים שלנו שאנחנו אנשים שכדאי לעשות איתם עסקים; לפעמים הבית שלנו הוא גם מקום העבודה שלנו ואנחנו רוצים שהלקוחות – האורחים – ירגישו בו בנוח.
כדי להתאים את הבית לרוח – ישנן כל מיני תפיסות עיצוביות שמבוססות על תורות רוחניות שונות. הדוגמה הידועה ביותר היא הפנג-שוואי: תורה שבאה אלינו מהמזרח ומסבירה כיצד עיצוב הבית משפיעה על מצבם הנפשי והפיזי של הדיירים. מי שניגש לעיצוב הבית מזווית הראייה הזו שאני מכנה זווית ראייה רוחנית יתכנן את העיצוב בהתאם לקווי המתאר המוכתבים על ידי תיאוריה רוחנית מסוימת, או שילוב של כמה מהן.
כל אחד מהמניעים הללו ראוי להרחבה כדי להסביר כיצד הוא משפיע על ה"איך" ואני אעשה זאת בעתיד. כפי שכבר כתבתי, ניתן בהחלט לגשת אל עיצוב הבית כאשר ישנו יותר ממניע חלד ששולט במלאכת התכנון. ניתן לומר שהמינון של כל מניע וההשתלבות ביניהם הם אלה שמכוונים – או צריכים לכוון – את התכנון והביצוע. מי שרוצה לעמוד בפני תוצאה מוצלחת יעשה בחוכמה אם הוא יברר עם עצמו מהן המטרות שלו וכך יידע להתאים בין ה"איך" ובין ה"למה" כדי להגיע לתוצאות מיטביות.