מה חדש | עיצוב פנים | עשה זאת בעצמך

מיומנו של צייד-לקט: עשה זאת בעצמך, גם את האוכל

הצייד-לקט איננו מגביל את עצמו לרהיטים ושאר חפצים. הוא מנסה לחיות את חייו במינימום הוצאות ובמקסימום עצמאות. בשורות הבאות אני אדבר מעט על אוכל: כיצד לצמצם את התלות שלנו בתעשיית המזון וברשתות השיווק.

לגדל אוכל

הדרך לעצמאות מוחלטת היא ארוכה. אנחנו חיים במצב שבו אנחנו תלויים באנשים אחרים כדי שיהיה לנו אוכל. אנחנו אולי לא יכולים לגדל, ללקט ולצוד את כל האוכל שלנו, אבל אנחנו יכולים לצמצם עד כמה שניתן את התלות שלנו בתעשיית המזון השלטת.

דוגמה ראשונה: במקום אחר כתבתי על גידול תרנגולות בבית. הדבר איננו אפשרי לכולנו אבל כשנדבר על רשתות חברתיות אני אציע פיתרון למחסור במקום.

בניה של לול תרנגולות

משהו קטן שאפשר להתחיל איתו, אפילו אם אתם גרים בעיר בדירה קטנה, הוא גידול עשבי תבלין: נענע, אורגנו, ריחן וכן הלאה. מדובר אמנם במשהו קטן ואפילו לא ממש עיקרי אבל זהו צעד בדרך אל העצמאות שלכם. זכרו שאיננו נעשים ציידים-לקטים בבת אחת: לפעמים צריך לעשות צעדים קטנים ולהתקדם לאט. גידול עשבי תבלין הוא מעשה מועיל אבל יש בו גם ערך חינוכי: אנחנו מתחילים לגדל לבד את האוכל שלנו.

גידול עשבי תבלין איננו מסובך במיוחד ואפילו גנן מוגבל כמוני הצליח לא מעט בתחום (עד שהתרנגולות אכלו לנו את כל התבלינים – אבל זה כבר סיפור אחר.) האינטרנט מספק לנו מידע רב בנושא. בדקו למשל פה ופה.

שלב מתקדם יותר הוא לגדל ירקות בגינה. כאן כבר יש צורך בשטח אדמה גדול יותר ולא לכולנו יש את המקום הנדרש. בפעם הבאה אני אדבר על רשתות חברתיות ונראה כיצד ניתן לגדל ירקות ביחד – להיות שותפים בשטח אדמה (למשל גינת בית משותף או שטח שלמישהו יש). אם נצא מנקודת הנחה שמצאנו את השטח הנדרש אפשר להתחיל לגדל ירקות לצריכה עצמית. הדבר החשוב ביותר להבין בנקודה הזו, לפי דעתי, היא ההבנה שלירקות יש עונות ולכן צריך להתאים את עצמנו ללוח השנה ולעונות השנה. אנחנו אמנם רגילים שבסופר אפשר למצוא כמעט תמיד את כל הירקות בכל העונות, אבל כשנתחיל לגדל בעצמנו ירקות הרי שנגלה שהטבע איננו סופרמרקט.

הצייד-לקט הוא גמיש ומתאים את עצמו לסביבה שבה הוא חי. במקום לכפות את עצמנו על הסביבה אנחנו מתאימים את עצמנו לה: אוכלים ירקות בהתאם לעונות השנה ולא בהתאם לתעשיית המזון של הסופרמרקטים.

לבשל ולאפות

גם אם אנחנו חייבים לקנות מוצרים שונים בסופרמרקט, אנחנו עדיין יכולים לצמצם עד כמה שניתן את הרכישות השונות. התחושה שלי היא שצריך להגיע אל הבסיס – עד כמה שניתן. אני מחלק את המוצרים שמוכרת לנו תעשיית המזון לדרגות שונות: מהמזונות המעובדים מאוד (אוכל מוכן מוקפא, חטיפים, מעדני חלב וכן הלאה) ועד מוצרי היסוד (קמח, פירות וירקות, סוכר ומלח וכן הלאה.) המטרה היא להימנע כמה שיותר ממוצרים מעובדים ולחפש את מוצרי היסוד.

כדי לעשות שימוש במוצרי יסוד מצד אחד, ולהימנע מרכישת מזון מעובד מצד שני, חשוב לדעת לבשל ולאפות. לא צריך להיות מאסטר שף – מספיק לדעת מה אנחנו יכולים לעשות בקלות. צעד אחרי צעד, אנחנו יכולים לגלות שהדרך מחביתה אל לאזנייה מפוארת איננה כה ארוכה.

למזלנו יש המוני ספרי בישול שמעניקים לבשלן החובב את הבסיס למלאכה. למי שמעוניין אני ממליץ על הספרים הבאים שיכולים לספק את הבסיס למבשל המתחיל:

על יחסים, חומרים ואהבה של מייקל רולמן.

חיים כהן ואלי לנדאו מבשלים.

שיטות בישול של הקורדון בלו.

וכמובן שהאינטרנט הוא כר פורה ללימודים ומתכונים. כל מי שיאזור אומץ ויתחיל לנסות מובטחות לו שעות של הנאה וסיפוק וגם אוכל טוב ולא יקר.

***

צייד – לקט חלק א'

צייד – לקט חלק ב'

***

מוגש בחסות  TDY שירותי שילוח בינלאומי בע"מ – מהחברות הוותיקות והמנוסות ביותר בישראל בתחום השילוח הבינלאומי.

שילוח בינלאומי


 


Similar Posts