מה חדש | עיצוב פנים

נגישות – גם, ובעיקר, בבית

מוגש בשיתוף ביונס – החופש לנוע. המערכות המתקדמות בעולם לשיקום התנועה.

הבית, כמאמר הפתגם הידוע,  הוא המעוז הפרטי של כל אחד מאתנו, מבצר שאנו מתאים לצרכינו האישיים מבחינה עיצובית ופונקציונלית לאורך השנים. אך אירועים שונים כמו שבץ, אירוע מוחי או נכות מכל סוג מחייבים אותנו לערוך שינויים במרחב המחיה הפרטי שלנו ולהפוך אותו לנגיש יותר.

.

נגישות בבית?

גם במקרים בהם יכולת התפקוד נפגעת עדיין עלינו ליצור מצב בו המבצר הפרטי מאפשר לנו להתנייד בו בקלות ולהמשיך לבצע את כל מטלות היום-יום בצורה נוחה ופשוטה. כדי להצליח להשלים את המשימה למרות המגבלות החדשות עלינו לערוך מספר התאמות בדירת המגורים.

נגישות התנועה במרחב הפרטי

הנושא הראשון בו עלינו לטפל הוא כמובן מרחב התנועה בבית. במקרה שבו התנועה מתבססת על כיסא גלגלים חשוב לוודא כי מפתחי הדלתות אכן מאפשרים מעבר נוח לכיסא גלגלים וכי אין גורמים מפריעים בדרך כמו רהיטים כבדים או גורמים אחרים אשר יכולים להקשות על התנועה.

מלבד האפשרות להתאמה של מפתחי הדלתות חשוב לשים דגש על גם התמודדות עם מדרגות שיכולות להוות מטרד לא קטן בעבור אנשים המוגבלים בתנועה. פיתרון אפשרי הוא שימוש ברמפות ייעודיות בהתאמה לגובה המדרגות והזווית שלהן כדי לאפשר עליה או ירידה נוחה.

חשוב לוודא כי הרמפות הייעודיות נבנות מחומר חזק ועמיד שיוכל לשאת את משקלו של האדם בתוספת כיסא הגלגלים לאורך זמן. קריסה של רמפה עלולה לגרום לפציעה ולמניעת הגישה אל האזור החסום.

.

הנגשת אמבטיות, כיורים ושירותים

האפשרות לביצוע פעולות יום יומיות בבית כוללת בתוכה גם פעולות שונות הנוגעות, כמובן, לחדר האמבטיה, לשירותים ולמטבח. חשוב לזכור כי עצם הישיבה על כיסא הגלגלים מנמיכה את גובהו של האדם שנוסף לכך שהיא מקשה עליו את ההתניידות אל האמבט והשירותים.

כדי להתמודד עם הנושא חשוב להתקין כיורים מסוג Pedestal ובגובה מותאם ליושב בכיסא הגלגלים כך שהגישה אליהם תהיה נוחה. בצמוד לאמבטיה ולמתקן השירותים יש להתקין מעקים ייעודיים לאחיזה בגובה המתאים כך שניתן יהיה לאחוז בהם בעת הכניסה והיציאה מהאמבטיה או בעת הישיבה על האסלה.

.

איך מנגישים את סביבת העבודה?

נכון, רבים מאיתנו לא עובדים מהבית אך ההנחיות להנגשת סביבת העבודה תקפות גם למשרד הפרטי או לסביבת העבודה עם המחשב הביתי.

בסביבת העבודה חשוב לשים דגש על גובהו של משטח העבודה כפרט ראשון וחשוב שיאפשר לאדם עצמו גישה נוחה כאשר התנועה אל מתחת לשולחן באמצעות כיסא הגלגלים תהיה נוחה ותאפשר גישה אל המקלדת בידיים ישרות.

מלבד התאמת השולחן עצמו חשוב לשמור על הכלים השונים בסביבת העבודה – כמו המדפסת, הטלפון והארגוניות – בגובה מתאים כך שתתאפשר עבודה רציפה ונעימה ללא מוגבלות בתנועה.

בית טוב, ביתי, הוא בית שמותאם לצרכים שלנו. כשהצרכים שלנו משתנים בגלל גורמים שונים מגיע הזמן לשנות גם את הבית ולהתאים אותו למצב החדש.

 

קישור לאתר של ביונס

 

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.